2. Nasiona – wygląd; jak odróżnić nasiona dobrej jakości od złej



Nasiona nasionom nie równe. Przekonał się o tym chyba każdy, kto kiedykolwiek próbował coś wysiać czy to na działce, czy to na balkonie. Można mieć świetną ziemię ale gdy nasiona są kiepskiej jakości lub leżą zbyt długo, rośliny albo nie wykiełkują, albo szybko zmarnieją po wyrośnięciu. Nawet jeśli zdarzy się, że wyrosną, to otrzymanie jędrnych, dużych, mocnych owoców, które dotrwają aż do zbiorów jest niemal niemożliwe. Nie inaczej jest z nasionami tykw.  Pierwsze nasiona miałam z kupnych tykw, w które zaopatrzyłam się na samiuśkim początku mojej tykwowej przygody. Były jednak słabe. Kolejne kupiłam na portalu aukcyjnym i te, chociaż wyrosły z nich rośliny, to jednak nie zaowocowały mocno, a potem zgniły lub wykiełkowały w środku źle zdrewniałych roślin. Zbyt wysoka wilgoć w połączeniu z ciepłem powoduje, że tykwy za mocno się grzeją i gniją od środka, a nasionka w tej ciepłej papce kiełkują. W kolejnym roku wykorzystałam nasiona, które dostałam od osoby, która już hodowała w Polsce tykwy. I to był strzał w dziesiątkę. Były to nasiona zwykłej tykwy. Od tamtej pory rozmnażam kolejne już swoje pokolenia. Dlaczego warto kupić nasiona od lokalnego hodowcy? Z prostego powodu. Ktoś, komu udało się uzyskać z powodzeniem mocne tykwy w naszym klimacie, posiada nasiona najlepiej przystosowane do naszego klimatu. Należy pamiętać, że w obu Amerykach gdzie tykwy są bardzo popularne klimat jest łagodniejszy, okres wegetacji jest zdecydowanie dłuższy a przygruntowe przymrozki są zazwyczaj niewielkie i występują późno w roku. Nie oznacza to jednak, że żadne kupne fabryczne nasiona nie dadzą solidnych plonów. 2 lata temu zakupiłam na zagranicznym portalu nasiona tykwy-gruszki i tykwy okrągłej. O ile nasiona gruszki okazały się bardzo dobrej jakości, o tyle tej okrągłej były mizerne i nic z nich nie wyrosło. 

Jak rozróżnić nasiona bardzo dobre od słabszych oraz tych, z których nic nie będzie?

Poniżej zdjęcie przedstawiające nasiona różnej jakości. Można również zaobserwować jak różnią się od siebie nasiona tykwy pospolitej oraz tykwy pear/tear gourd. 
Nasiona bardzo dobrej jakości są zazwyczaj największe, twarde przy zgniataniu, mają ciemniejszy kolor. Nasiona tykwy zwykłej są jaśniejsze, gładkie i delikatniejsze niż nasiona tykwy-gruszki. Te drugie są ciemno-brązowe, chropowate i masywne.
Nasiona dobrej/średniej jakości, to takie gdzie nasiona choć nadal spore, mogą być nieco mniejsze, jaśniejsze a nawet mieć kolor biały. Często są też cieńsze i przy zgniataniu i miększe.
Nasiona słabe, mizerne to takie, które należy wyrzucić. Są cienkie, miękkie, bardzo często puste.
 Nasiona bardzo dobrej jakości mogą być wysiewane 2 lata z rzędu. Jest szansa że po 3 też wyrosną ale osobiście tego nie sprawdziłam.

W kolejnej części  znajdziecie jak i czy przygotowywać grunt pod wysadzenie tykw.

Komentarze